• INTERVIEW MET FXMEDIA MARLOES MITTENDORF (DIGITAL PROJECT MANAGER)
    14/07/17 Geen categorie

    INTERVIEW MET FXMEDIA MARLOES MITTENDORF (DIGITAL PROJECT MANAGER)

    SEMpeople werkt al enige tijd voor digital bureau (Live & Digital) FXmedia gevestigd in hartje Utrecht. Een digital bureau 7,5 jaar geleden gestart. FX is begonnen als creatief productiehuis en inmiddels specialiseert FX zich in het verdienen van aandacht voor de boodschap in digitale tijdperk en tijdens live-events. SEMpeople zoekt voor FXmedia 2 Digital Project Managers en om meer inzicht te krijgen in de rol van Project Manager en hoe leuk het werken is bij FXmedia heeft Marjolein van SEMpeople Marloes Mittendorf geinterviewd. Marloes is 2 jaar geleden door SEMpeople geplaatst in de functie van Digital Project Manager bij FXmedia.

    Hoe zou je de cultuur omschrijven bij FXmedia? 
    Saamhorigheid, familiegevoel, knus, en no nonsense. FX kenmerkt zich als een platte organisatie met aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, vertrouwen en verantwoordelijkheid. We organiseren als medewerkwers borrels en gaan elk jaar met elkaar naar de Maliebaan kermis (in de straat waar FX is gevestigd). Tevens worden er bijv. interne dart / Wii / tafeltennis toernooien georganiseerd maar ook de Zwarte Piste (een kroegentocht door Utrecht) vindt elk jaar plaats. On top of that het jaarlijkse weekend weg in september met alle collega’s (Ibiza, Mallorca).

    Wat voor type mens is een Project Manager bij FX?
    Niet lullen, maar poetsen. Dienstverlenend. Nee zeggen doe we niet. Service staat hoog in het vaandel. Er is een enorme gunfactor bij collega’s onderling. We doen het voor elkaar. Loyaal  en verantwoordelijkheid is key bij ons. Vakantiedagen zijn ongelimiteerd. Als je op vakantie gaat dan vraag je vrij bij je collega’s. Je bepaalt zelf wanneer je een vrije dag hebt in overleg met je team. En hoeveel. Of hoe laat je ’s ochtends binnen bent. We hebben zo min mogelijk regels en zo veel mogelijk vertrouwen in elkaar. We geloven dat als je de vrijheid hebt om je werk op je eigen manier te doen, je dan ook goed werk kunt maken. Dat betekent ook dat FXmedia goed werk van je verwacht. Er werken zelfstandige, creatieve mensen met grote liefde voor het vak.

    Wat kenmerkt FXmedia?
    Projecten wisselen af van digital of events. De service en de creatieve manier van werken/ op niet traditionele wijze / denk buiten de gebaande paden. Wat je ziet en hoort dat is waar FX zich mee bezig houdt voor de klant. FX specialiseert zich met FX Digital in het verdienen van aandacht in het digitale tijdperk en met het tweede label  FXLive doen ze ditzelfde middels live events voor klanten als HEINEKEN, Tata Steel, PostNL en Deloitte.

    Zou je graag meer willen weten over FXmedia en de rol van Digital Project Manager? Klik op de vacature voor meer inhoudelijke informatie of neem contact op met Marjolein Groen 0648613626  of marjolein@sempeople.nl

    no responses
  • 17/03/17 Geen categorie

    Candidate Journey

    Wat is de candidate journey?
    De candidate journey is de weg die een kandidaat aflegt vanaf het moment dat hij een vacature ziet, totdat hij aan de slag gaat. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, dus je moet van te voren bedenken op welke manieren een kandidaat te werk gaat. Hij of zij kan beginnen met googelen, krijgt een vacature via zijn netwerk binnen of krijgt bijvoorbeeld de vacature binnen via een recruitmentbureau.

    Touchpoint
    Deze laatste is een zogenaamde touchpoint. Een touchpoint is elk interactief contactmoment tussen een (potentiële) kandidaat en een  recruitmentbureau. Het zijn belangrijke momenten waarop een kandidaat besluit om zijn reis te vervolgen of af te breken. Een touchpoint is bijvoorbeeld de bereikbaarheid van het kantoor, de uitstraling en inhoud van de website, de manier waarop de kandidaat wordt benaderd etc.

    Recruitmentbureau
    Het bureau wil niets liever dan de kandidaat bij zich houden en zal er alles aan doen om het de kandidaat zo comfortabel mogelijk te maken. Elk bureau doet dat zo op zijn eigen manier en in deze nieuwsbrief zullen wij ingaan op de wijze waarop SEMpeople dat doet. Vanzelfsprekend staan we open voor aanvullingen- en of verbeteringen zodat wij de reis die de kandidaat maakt nog beter kunnen faciliteren.

    De reis via SEMPeople
    Je komt SEMPeople op verschillende manieren tegen; via de sociale media, vacature sites, via google, via vrienden, via (online) partners, via opdrachtgevers of rechtstreeks via de site.

    48 uur
    SEMpeople probeert altijd contact te leggen en streeft ernaar om binnen 48 uur te reageren op jouw vraag, sollicitatie of opmerking. Dit gebeurt per mail, telefonisch of door een reactie te geven op social media.

    Intake
    Wanneer jij belangstelling hebt voor een vacature dan zullen wij jou uitnodigen voor een intakegesprek als wij denken dat het goed aansluit anders zullen wij kijken of er wellicht andere mogelijkheden zijn.

    Tips
    Tijdens de intake gaan we niet alleen in op de vacature maar geven we ook gelijk sollicitatietips, informatie over de opdrachtgever en over het vervolg van de procedure.

    Referenties
    Wanneer jij doorgaat in het sollicitatieproces zullen we altijd 2 referenties checken, hiervan brengen wij jou op de hoogte en ook wat de uitkomsten daarvan zijn.

    Op de hoogte stellen
    Daarna ga je door naar het gesprek bij de opdrachtgever, wij zullen je zowel per telefoon als per mail hierin goed begeleiden met informatie en tips. Na dit eerste gesprek zullen we zowel bij jou als bij de opdrachtgever checken hoe het is gegaan en daarvan brengen we jou op de hoogte. Dit zelfde geldt voor eventuele vervolggesprekken.

    Onderhandelen
    Mocht het tot een arbeidsvoorwaardengesprek komen dan zullen wij jou van te voren aangegeven wat de salarisindicatie is en geven wij jou tips om te onderhandelen. In de praktijk doen wij bijna altijd de onderhandeling voor jou en dan overleggen wij van te voren met jou hoe we dat zullen aanpakken.

    Voorbereiden
    Mocht je eerst nog een assessment moeten doen dan zullen wij jou verwijzen naar goede sites om je te kunnen voorbereiden. Wij koppelen altijd de resultaten van zowel de assessment als het arbeidsvoorwaardengesprek terug.Wanneer je er uit komt met de opdrachtgever zullen wij ervoor zorgen dat er een contract wordt opgesteld en dat duidelijk is wanneer je zal starten en onder welke voorwaarden.

    Andere mogelijkheden
    Indien het niet komt tot een plaatsing zullen wij samen met jou evalueren, ook gaan we kijken of er andere mogelijkheden zijn.

    Nazorg
    Na de plaatsing stopt het contact niet. Wij zullen het gehele proces met jou en de opdrachtgever evalueren en nemen de input mee voor het optimaliseren van onze dienstverlening. Tevens blijven we jou op de hoogte houden middels een nieuwsbrief over de ontwikkelingen binnen jouw vakgebied en bij SEMpeople zodat jij bij een eventuele volgende stap in jouw carrière aan ons denkt en wij aan jou. Dit doen we ook als je niet bent geplaatst

    Talent Pool
    Tevens kun je worden opgenomen in een Talent Pool (specialistendatabase: http://www.sempeople.nl/sempeople-gaat-talent-pool-oprichten/) ook dit is voor zowel niet geplaatste als geplaatste kandidaten.

    Blijf ons volgen
    Tenslotte kan je ons op verschillende manieren blijven volgen, wij zijn zowel actief op instagram, facebook, twitter, linkedin en pinterest!

    no responses
  • 06/02/17 Geen categorie

    SEMpeople gaat een Talent Pool oprichten

    TALENT POOL

    SEMpeople gaat starten met een Talent Pool. Vanuit deze Pool willen wij kandidaten duurzaam gaan begeleiden naar hun volgende stap. Ook al zit je op dit moment helemaal lekker in jouw baan of ben je net geplaatst door ons dan kan het heel goed zo zijn dat er een dag komt dat jij iets anders wil of dat het bedrijf gaat reorganiseren en je noodgedwongen op zoek moet gaan naar een nieuwe baan.

    Wat voor kandidaten zitten er in de Talent Pool?
    Wij zullen de komende tijd voor verschillende doelgroepen een Talent Pool op gaan bouwen. In deze verschillende Pools komen kandidaten te zitten met een zelfde soort profiel en met dezelfde soort wensen en voorkeuren. Zo kunnen wij heel gericht vacatures versturen die voldoen aan de eisen van de kandidaten.

    Is deze Talent Pool alleen voor kandidaten van SEMpeople?
    In deze Talent Pool kunnen zowel kandidaten van SEMpeople komen als kandidaten die worden aangedragen door anderen. Dus als jij iemand kent die hiervoor in aanmerking komt dan kun jij zijn of haar gegevens sturen of die persoon stuurt het zelf.

    Hoe kom ik in deze Talent Pool?
    De komende tijd gaan wij dit soort mailings versturen. In deze mailings zullen we goed beschrijven wat voor Talent Pool wij gaan opbouwen en wat voor soort kandidaten zich kunnen aanmelden. Ook geven wij aan hoe je anderen kunt aanmelden. Je kunt dus je vast opgeven voor de volgende stap die je wilt maken of als je eens een ander soort bedrijf wil zien.

    Wat is het voordeel?
    Je ontvangt gericht vacatures want SEMpeople weet precies wat je zoekt. Als je al eerder kandidaat bent geweest dan hoef je niet helemaal weer door die eerste screening. Je kunt zo ervoor zorgen dat je duurzaam inzetbaar bent en blijft en je werkt gericht aan jouw loopbaan. Verder hoef je niet steeds bij elke nieuwe stap zelf op zoek er wordt immers voor jou gezocht!

    Wat voor talenten zoeken wij?

    De eerste Talent Pool die wij gaan opzetten is voor gepassioneerde SEO en SEA specialisten die minimaal 1 tot maximaal 3 jaar werkervaring hebben. Het volledige profiel kun je opvragen bij SEMpeople.

    Deze talenten willen graag werken voor de creative industry zoals reclame, media en online marketingbureaus,  e-commerc, retail of voor fashionbedrijven.

    Hoe kom ik in deze Talent Pool?

    Herken je jezelf of herken je iemand anders in jouw omgeving? Geef je op voor de SEA / SEO Talent Pool!

    Stuur een mail naar info@sempeople.nl en geef daarbij aan voor welke Talent Pool je in aanmerking wil komen. Stuur ook jouw meest recente CV mee zo hebben we altijd de meest recente gegevens van jou.

    Wanneer je iemand anders kent, mail dan de contactgegevens dan zullen wij zelf contact opnemen met dit talent!

    Voor vragen, neem gerust contact op!

    TEAM SEMPEOPLE

     

    no responses
  • 16/01/17 Geen categorie

    Video Sollicitatie

    VIDEO SOLLICITATIE

    play sign drawn with chalk on blackboard

    Tegenwoordig schakelen steeds meer bedrijven over op video sollicitaties, bijvoorbeeld bedrijven als Ikea en Hema gebruiken alleen nog maar video sollicitaties om hun verkopers te vinden. Inmiddels is dit nu de normaalste zaak van de wereld. Beeld is niet meer weg te denken binnen de (online) recruitment. Sterker nog, het is onmisbaar geworden bij het selecteren van de juiste kandidaat. Zo ook het video-cv.

    Waarom een video sollicitatie?
    Ten eerste is het laagdrempelig je kan je zelf in een paar minuten tijd goed presenteren. Je kunt natuurlijk ook lange motivatiebrieven schrijven maar beeld zegt meer dan woorden. Met een video-cv kan de werkgever je heel snel leren kennen. Grote kans dat jouw sollicitatie uit de grote stapel ontvangen sollicitaties wordt uitgepikt.

    Kwaliteiten zijn zichtbaar
    Kandidaten kunnen op video kwaliteiten overbrengen die ze op papier niet kunnen laten zien, zoals hun stem, klantvriendelijkheid, enthousiasme en uitstraling. Eigenschappen die bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen bij salesfuncties.

    Vooroordelen kunnen worden weggenomen
    Met een video-cv is het een stuk sneller duidelijk of iemand bij het bedrijf of de functie past. Bovendien kunnen met een video-cv ook direct eventuele vooroordelen worden weggenomen.

    Het werkt onderscheidend 
    Bedrijven ontvangen heel veel sollicitatiebrieven per maand. Met een uniek video-cv kan een kandidaat opvallen en zich onderscheiden. En dat is de eerste stap naar een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek.

    TIPS:

    1.Kort houden

    Als eerst is het heel belangrijk om de video sollicitatie kort te houden, maximaal anderhalve minuut. Bedenk van te voren goed wat je gaat zeggen en zet het ook op papier. Zorg dat je sollicitatie een kop, middenstuk en een staart heeft en zorg vooral dat het prikkelend is. Je kan bijvoorbeeld beginnen met een goede quote of anekdote zodat je gelijk de aandacht van de kijker hebt (de werkgever in dit geval);

    2.In het bedrijf verdiepen

    Zorg dat je je goed in het bedrijf hebt verdiept zodat je precies kunt vertellen waarom het bedrijf je aanspreekt en waarom je er zo goed past. Doe dit zo persoonlijk mogelijk want je moet je kunnen onderscheiden van de anderen.

    3.Goede camerapositie
    Een goede positie is essentieel. Je moet goed duidelijk in beeld. Ook je ogen moeten goed te zien zijn want daar maak je contact mee. Zet de camara precies voor je neus zodat er niet op je neer- of tegen je op wordt gekeken.

    4.Goed licht
    Ook goed licht is erg belangrijk, schiet vooral overdag en bij voorkeur bij zonlicht. Zorg dat je er niet te bleek op komt te staan of juist te rood. Hierdoor kan je heel anders overkomen.

    5.Geluid
    Ook goed geluid is erg belangrijk mocht jouw camara geen goed geluid hebben, gebruik dat een extern microfoontje.
    .
    Mocht je er niet uit komen, neem dan contact op met SEMpeople!

     

    no responses
  • 19/12/16 Geen categorie

    Snapchat in recruitment

    kerstgroet-2

    SNAPCHAT IN RECRUITMENT

    Er verandert veel op het gebied van online recruitment. Bedrijven gebruiken steeds meer en andere (online) manieren om de juiste kandidaat te vinden voor hun bedrijf. Vooral social media wordt steeds vaker ingezet om te werven, de bedrijven kun zo goed laten zien wie zij zijn, waar ze voor staan en waar ze naar op zoek zijn. Foto’s en video’s trekken meer kandidaten aan en lijkt ook te zorgen voor vertrouwen. Hoe beter je als bedrijf visueel profileert hoe professioneler je organisatie er naar buiten toe uitziet. Snapchat is zo’n social media kanaal waar beeld en video centraal staan. Waar Snapchat vorig jaar nog 900.000 gebruikers in Nederland had, staat de teller op dit moment op bijna 2 miljoen gebruikers. Maar wat voor rol speelt snapchat in recruitment ?

    Snapchat is uitstekend voor storytelling, een fenomeen dat tegenwoordig erg hot is. En terecht. Op deze manier kan je echt een beleving neerzetten. Als een bedrijf bijvoorbeeld op zoek is naar een online marketeer, dan kan de organisatie een werkdag in beeld brengen, dan kan je als kandidaat precies volgen wat zo iemand de hele dag doet en of het iets is voor jou.

    Deze bedrijven verwachten ook dat jij je als kandidaat via snapchat laat zien, ze laten jou bijvoorbeeld pitchen via Snapchat. Zo weet het bedrijf gelijk hoe goed jouw digitale skills zijn en hoe creatief je bent. Omdat de video na 10 seconden ook weer verdwijnt moet je ervoor zorgen dat je gelijk hun aandacht hebt. Verderop vind je tips hoe jij je goed kunt profileren via Snapchat.

    TIPS & TRICKS SNAPCHAT

    Als je Snapchat wil gebruiken om jezelf te profileren als geschikte kandidaat dan is het goed om de volgende tips mee te nemen:

    Zorg dat je jezelf goed voorbereid voordat je aan de slag gaat. Bedenk wat je wil laten zien en hoe je dat wil doen. Net als elders heeft een verhaal een begin, een inleiding, een middenstuk en een afsluiting. Bijvoorbeeld een mooie afsluiting met eventueel een teaser;
    Bepaal ook van te voren wie je posts mogen zien en mogen reageren. Bij Stories kun je via ‘Instellingen’ linksboven in het scherm (het tandwieltje) exact aangeven wie jouw Stories mogen zien. Ook kun je instellen wie er op jouw Stories mogen reageren;
    Als je toch een verkeerde posts plaats dan kun je een update verwijderen. Ook kun je foto’s gebruiken die je de afgelopen 24 uur hebt gemaakt als deze passender zijn dan een real time update. Dit doe je door het startscherm van Stories van boven naar beneden te swipen:
    Snapchat draait om beweging, afwisseling en excitement, zorg dan ook dat je verschillende locaties gebruikt;
    Schakel vrienden en of collega’s in, die kunnen ook weer een deel van jou laten zien;
    Zorg voor humoristisch gebruik van filters, toepassing van lenses (augmented reality), en emoji’s. die geven je snaps een extra dimensie;Zorg dat je boodschap echt goed overkomt en blijf vooral dicht bij jezelf! Je valt zo door de mand als blijkt dat je heel iemand anders bent dan je via Snapchat hebt laten zien.

    Wil je nu hulp bij het aanmaken van een snapchataccount of hoe het goed kunt inzetten om jezelf op de juiste manier te profileren? Neem dan contact op met SEMpeople.

     

     

    no responses
  • 12/12/16 Geen categorie

    6 meest gemaakte sollicitatieblunders

    about

    Het is eindelijk zover: je krijgt een uitnodiging voor die ene droombaan. Je bent super blij dat er eindelijk een vacature is die bij jou past. Maar als je eenmaal begint met je sollicitatie, voel je toch dat je zenuwachtig bent en dan gaat A-L-L-E-S fout. Om te voorkomen dat jij een van deze blunders zult maken, hebben wij de sollicitatieblunders voor je op een rij gezet.

    1. RTL, euh, SBS

    Het is misschien een heleboel werk om elke brief aan te passen op het bedrijf, maar er wordt wel op gelet. Haal de bedrijven niet door elkaar, want dan zullen ze je niet snel aannemen. Schijf elke brief dus opnieuw en maak deze persoonlijk!

    2. Verkeerde aanhef gebruiken

    Is er geen aanhef bekend? Doe dan zelf onderzoek of bel even naar het bedrijf om te vragen naar wie je de brief moet sturen. Dus geen mevrouw als de brief naar meneer de Wit toe moet, dit is een van de meest voorkomende sollicitatieblunders.

    3. Bijlage vergeten in je mail

    Je hebt keihard aan je CV en motivatiebrief zitten werken… Maar misschien wel handig om die aan je mail toe te voegen. Dus controleer altijd of alles bijgevoegd is. Check, check, dubbelcheck!

    4. Dronken selfie

    Werkgevers willen weten wie ze voor zich hebben en zullen je ongetwijfeld gaan googelen. Dus die ene selfie op de bar waar je iets te veel gedronken hebt zou ik heel snel weghalen! (-; Of zorg dat je Social Media accounts goed afgeschermd zijn. Dit is een van de meest gênante sollicitatieblunder.

    5. Te laat komen?

    Of het nu 15 minuten of een uur is, te laat komen is gewoon not done! Het staat niet netjes en het wekt geen goede indruk bij je (misschien) toekomstige werkgever. Mocht je toch te laat komen, geef dan even een belletje dat je onderweg bent.

    6. Liegen

    Iedereen maakt zijn CV wel eens mooier dan het is, maar overdrijf het niet. De kans dat je door de mand valt is best wel groot. Bijvoorbeeld tijdens een sollicitatiegesprek of wanneer je opeens iets moet doen wat je eigenlijk niet kunt. wil je voorbeelden van leuke CV’s check dan ons CVbord op Pinterest: https://nl.pinterest.com/SEMpeople07/cv-sempeople/ 

    Wil je deze sollicitatieblunders voorkomen? Neem dan contact op met SEMpeople!

    no responses
  • 04/11/16 Geen categorie

    Growth Hacking wat is dat en hoe zet je het in?

    Blank diary, pen, cup of coffee, clips and glasses on white wooden table, mock up

    Een voorbeeld van Growth Hacking is Airbnb. De oprichters hackte Craigslist door reverse engineering. Ze hebben dit gigantische platform kunnen hacken door een computerprogramma te ontwikkelen waarmee listings die op Airbnb werden geplaatst met één druk op de knop ook op Craigslist verschenen. Door deze geplaatste posts op Craigslist met een link naar Airbnb te voorzien, kon de website meeliften op de enorme hoeveelheid gebruikers van Craigstlist. Voor het hele verhaal lees hier meer.

    Binnen Airbnb werd de growth hack uitgevoerd door mensen met vaardigheden die de meeste online marketeers niet hebben: ze waren in staat om web scrapers te programmeren (computertechniek om informatie van webpagina’s te extraheren) ze konden kunstmatige viraliteit creëren (met bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk vergroten) en waren als geen ander in staat om de de conversion rate te optimaliseren (bezoekers tot actie over laten gaan).

    Een voorbeeld van een profiel van een growth hacker vind je verderop in deze nieuwsbrief ook hoe je een goede growth hacker kan vinden. Het zal ons namelijk niets verbazen dat over enkele jaren geen (online) werkgever meer zonder kan.

    Volgens David Arnoux (David is medeoprichter van Growth hacking Academy) is Growth Hacking  “een proces van snel op elkaar volgende experimenten die een scala van marketing kanalen gebruikt om de meest effectieve manier te vinden om bedrijven te laten groeien. Het is een manier van denken, een visie.

     

    HET PROFIEL VAN EEN GOEDE GROWTH HACKER

    Als je in google op Growth Hacker gaat zoeken dan vind je verschillende namen voor dezelfde functie Ook zijn de functiebeschrijvingen compleet verschillend. Soms ligt de nadruk heel erg op SEO/SEA, soms weer op programmeren en soms juist weer op het ontwikkelen van creatieve campagnes. Echter een goede Growth Hacker kan en is dit allemaal:

    Wanneer een Growth Hacker begint zal hij of zij altijd eerst het bedrijf goed van binnen en buiten moeten kennen. Wat is het voor een bedrijf, wie zijn de klanten (gebruikers), wat zijn hun gedragen zowel offline als online, hoe worden de klanten bereikt, wat heeft het bedrijf allemaal in het verleden gedaan op het gebied van (online) marketing, social media etc. Wat is de visie, missie en strategie. Ook moet de Growth Hacker weten wie er allemaal verantwoordelijk zijn voor de resultaten van het bedrijf en dan vooral voor de online activiteiten, de website, online marketing campagnes, SEO/SEA, programmeren etc

    Dan gaat de Growth Hacker aan de slag om ervoor te zorgen dat de organisatie zo snel mogelijk (online) gaat groeien door visie, online marketing, de juiste tools, data, techniek en creativiteit op de juiste manier te combineren met elkaar (en dus ook alle medewerkers die hier een rol in spelen). Hiervoor zal er in een hele korte tijd verschillende online experimenten worden uitgevoerd waarvan de output zal worden geanalyseerd. Een growth hacking team bestaat nagenoeg altijd uit de volgende rollen (Wanneer de organisatie heel klein is, dan moet de Growth Hacker alle onderstaande rollen kunnen vervullen):

    GrowthHacker
    Verantwoordelijk voor de (financiële) KPI’s, inspirator die alles in gang zet en de toon bepaalt
    Programmeur
    Bouwt websites, tools en landingspagina’s en processen automatiseert
    Online marketeer
    Specialist met met kennis van online advertising
    Creatieveling
    Geïntegreerde creatief die multidisciplinair denkt en werkt (ontwerp + schrijven)
    Analist
    Iemand die de groei meetbaar maakt en KPI’s monitort

    Dus eigenlijk is de Growth Hacker voortdurend bezig om te innoveren op basis van de gegevens die hij/zij verzamelt (samen met het team) om continue te blijven groeien.Verder moet hij/zij:

    • Kennis hebben van programmeren en als er geen programmeurs zijn zelf kunnen;
    • Ervaring met A/B testing en experiment design en anders goed kunnen werken met testers;
    • Moet communicatief zeer vaardig zijn;
    • Is een echte teamplayer;
    • Is creatief en kan een visie vertalen naar online experimenten;
    • Ervaring met SEO/SEA;
    • Is bekend met systemen zoals Google Adwords/Analytics, Mixpanel, Hotjar, Optimizily, Mailchimp, Facebook;
    • Heeft vooral de permanente drive om te vernieuwen en te groeien.

    Voor meer informatie, neem vooral contact op met SEMpeople recruitmentbureau www.sempeople.nl of bel met Marjolein Groen (Partner SEMpeople).

    no responses
  • [Interview in Nederlands MediaNieuws] Marjolein Groen over de creatieve arbeidsmarkt
    19/10/16 Geen categorie

    [Interview in Nederlands MediaNieuws] Marjolein Groen over de creatieve arbeidsmarkt

    SEMpeople is een recruitmentbureau dat werkzoekenden en bedrijven in de creatieve sector met elkaar in contact brengt. We spreken met mede-eigenaar Marjolein Groen over haar bedrijf, de veranderde arbeidsmarkt en millennials.

    Hallo Marjolein, hoe gaat het met je?

    Leuk dat je het vraagt, het gaat erg goed met me! SEMpeople bestaat namelijk 2 jaar en dat is wel een feestje waard. Het voelt alsof we aan de vooravond staan van grote veranderingen binnen SEMpeople, maar ook daarbuiten zowel op het gebied van recruitment als economisch gezien. De arbeidsmarkt trekt weer aan en dat zie je ook terug in de goede resultaten die we hebben geboekt met ons bureau afgelopen tijd.

    Waarom heb je samen met Gitte Bosma SEMpeople opgericht?

    In 2014 zijn Gitte en ik met elkaar in contact gekomen omdat we beiden de behoefte hadden en nog steeds hebben om een kwalitatief, kleinschalig recruitmentbureau op te richten in de creatieve branche, specifiek gericht op iedereen met ambities in online marketing en sales. Onze ervaring en talenten zijn complementair dus een samenwerking lag al snel voor de hand. Bovendien hebben wij allebei meer dan 10 jaar ervaring met het bemiddelen van functies bij startups tot aan gevestigde organisaties binnen ons werkveld.

    Welke rol heeft SEMpeople?

    SEMpeople is een recruitmentbureau gericht op iedereen met ambities in (online) marketing & sales. Dat kunnen zowel kandidaten zijn die op zoek zijn naar uitdagende vacatures, bedrijven die op zoek zijn naar talent en personen met een visie in de (online) recruitment binnen de creatieve branche. SEMpeople maakt gebruik van de tooling van nu in combinatie met een sterk eigen netwerk. Belangrijk detail is dat wij werken vanuit het no cure, no pay principe. Daarnaast willen wij ons met SEMpeople profileren als specialist in recruitment waar je naast het invullen van vacatures terecht kunt voor advies in hoe je sollicitatiegesprekken kunt voeren. We begeleiden regelmatig gesprekken bij de opdrachtgever op kantoor. Daarnaast kunnen wij kandidaten loopbaanadvies beiden, helpen wij bij het updaten van hun cv (check onze Pinterestpagina) en geven wij tips hoe je je zelf (online) kan profileren.

    De creatieve sector is een breed begrip. Waarop richten jullie je?

    De definitie van creatief is inderdaad omvangrijk. Bij SEMpeople vind je uitsluitend vacatures in de creatieve sector. Bij opdrachtgevers zoals internet- en reclamebureaus maar ook bij onder meer (online) media-, retail- en modebedrijven binnen Nederland. Van een e-commercemanager bij een specialist in refurbishment (Leapp) tot een marketingmanager bij een muziektelevisiezender (XITE) of een Community Manager bij een evenementenorganisatie (Le Champion).

    Functies in de media, mode, reclame, (online) marketing, communicatie, internet zijn mooie vacatures, maar wat het vooral zo bijzonder maakt is dat er met enorm veel passie wordt gewerkt en daar krijg je energie van. In de creatieve sector is het voor onze opdrachtgevers van groot belang dat zij mensen vinden die achter hun product en de organisatie staan. Wij bemiddelen kandidaten niet alleen omdat ze passie hebben voor het vak, maar ook juist omdat ze passie hebben voor het product en de organisatie.

    Wat is de vraag vanuit bedrijven en is die de afgelopen jaren veranderd?

    Het aantrekken van voldoende kwalitatieve talenten, daar gaat het tegenwoordig om in recruitment. Zowel op de korte als op de lange termijn. Door technologische ontwikkelingen, zoals de opkomst van internet en smartphones, is het recruitmentvak aan het veranderen. Om de beste talenten aan te kunnen trekken, zowel actief werkzoekenden als de latente groep, moeten we ons als recruitmentbureau blijven ontwikkelen. Ook wij zijn continue in beweging. Als recruiter ben je eigenlijk ook een beetje marketeer. Het is bijvoorbeeld van belang om tijd te besteden aan het schrijven van een vacaturetekst. Een vacaturetekst is content en deze content verhoogt de conversie naar je website. Content is cruciaal, ook in recruitment.

    Vanuit de opdrachtgever zie je dat men steeds vaker werkt met inhouse recruiters en deze werken steeds vaker samen met de afdeling marketing. Zoals in het opzetten van een werkenbij-website, het ontwikkelen van online recruitment-campagnes en het schrijven van vacatureteksten. Dit ter versterking van het employer branding waarbij de kandidaatervaring centraal staat. Door deze ontwikkeling komt juist de toegevoegde waarde van een recruitmentbureau naar voren. Er zal altijd een schaarste zijn aan bepaalde talenten en vakspecialisten. Bijvoorbeeld ervaren e-commercemanagers, growt hackers maar ook conversiespecialisten zijn functies die nog geen 10 jaar bestaan. Onze USP als recruitmentbureau is specialisme. Recruitment is vooral effectief als je binnen een niche werkt en onze niche is online marketing en sales in de creatieve sector.

    Jullie zullen veel te maken hebben met de leeftijdsgroep 20-35. Is het echt zo erg gesteld met millennials als wordt beweerd?

    Nee, dat valt wel mee. De millennials, ook wel generatie Y genoemd, hechten niet zoveel aan vastigheid, geld en geven meer om idealisme. Het schijnt dat nu deze generatie zelf ouder begint te worden, ze helemaal niet zo anders zijn dan de rest. Dat is ook de ervaring die wij hebben met de millennials. Behalve dat men meer keuzemogelijkheden heeft dan 20 jaar geleden en daardoor last heeft van keuzestress. Er zijn volgens onderzoekers verschillen in waar de millennials naar streven in hun loopbaan, maar die zijn niet toe te schrijven aan de generatie waartoe zij behoren, maar aan de levensfase waar ze zich in bevinden. Dus naarmate je ouder wordt, worden je carrièrewensen ook anders, wellicht traditioneler? Deze tendens zien wij absoluut terug in de gesprekken die wij hebben met millennials over hun loopbaan.

    Nog tips voor creatieve werklozen?

    Het is belangrijk om een plan van aanpak te maken. Ga doelgericht te werk. Hoe kom je aan een baan in de creatieve sector? Dat werkt vaak beter dan terugkijken en opsommen wat je eraan gedaan hebt. Volg relevante opleidingen, wees selectief in het kiezen van je stageplek. Zorg dat je veel over een bedrijf te weten komt, zet je netwerk in en kijk of er mensen zijn die je iets over het bedrijf kunnen vertellen. Maar ook je cv moet overeenkomen met wie je bent en wat je kan. Wees realistisch en neem de tijd. Ook via een omweg kun je uiteindelijk in de creatieve sector werken.

    Wat is het laatste nieuws?

    Wegens groei heeft SEMpeople sinds kort een marketingexpert aangetrokken. Zij zal zich komende tijd bezighouden met de socialmedia-activiteiten zodat SEMpeople haar online naamsbekendheid kan uitbreiden.

    www.sempeople.nl

    no responses
  • Solliciteren en personal branding
    11/07/16 Geen categorie

    Solliciteren en personal branding

    Solliciteren: hoe zet je social media in voor personal branding?

    Social media is al lang niet meer alleen een manier om met je vrienden en of netwerk contact te onderhouden. Veel bedrijven en organisaties zijn meer dan voorheen actief op social media om de juiste kandidaten te vinden. Het is dan ook aan te raden om jezelf (nog) actiever op social media te bewegen en te profileren om je kansen op een baan te vergroten zelfs al werk je meer dan 10 jaar binnen de online marketing. Maar wat is nu een goede manier om dat te doen?

    • Allereerst is het goed om je bij zoveel mogelijk relevante netwerksites aan te sluiten zowel persoonlijke netwerksites als vakgerelateerde netwerksites. De profielen die worden aangemaakt moeten wel goed op elkaar aansluiten zodat potentiele werkgevers een compleet beeld van jou hebben.
    • De informatie die je verstrekt moet bovendien correct zijn aangezien er tegenwoordig steeds meer tools op de markt zijn om hiaten in data naar boven te halen. Vanzelfsprekend is het wel goed om jezelf positief neer te zetten en dit te benadrukken.
    • Check welke netwerksites relevant zijn binnen jouw vakgebied en kijk dagelijks welke topics hot zijn en wat hierover gezegd en geschreven wordt zodat je goed weet wat er speelt.
    • Een werkgever zal meestal nagaan op welke netwerksites jij actief bent en hoe je daarop actief bent, hou hier dus rekening mee als je je mengt in discussies of bepaalde standpunten inneemt. Dit kan in je voor- of nadeel werken.
    • Als vakspecialist is het goed om je kennis te etaleren middels blogs- en of vlogs. Zorg ervoor dat deze ook goed worden verspreid (exposure). Voorbeelden van goede blogs en vlogs kun je hier vinden: http://www.webguidance.nl/advies-en-ondersteuning/blog-plog-vlog
    • Linkedin is voor bedrijven nog steeds het populairste middel om mensen te werven of te bekijken. Zorg dan ook voor een volledig profiel op LinkedIn en sluit je aan bij groepen die passen bij jouw werkveld. Als je mee discussieert in groepen, val je eerder op bij werkgevers. Zorg ook voor de juiste zoekwoorden in je profiel, zodat je goed gevonden kan worden. Schrijf bijvoorbeeld niet ‘creatieve duizendpoot’ in je titel maar benoem duidelijk je functie.
    • Veel bedrijven zetten tegenwoordig hun vacatures op Facebook. Sluit je bijvoorbeeld aan bij groepen van bedrijven of ‘like’ hun pagina om op de hoogte te blijven van vacatures. Via Twitter kan je direct in contact komen met recruiters of bedrijven. #Hashtags kan je gebruiken om vacatures te vinden (bijvoorbeeld #vacatures) of om gevonden te worden (bijvoorbeeld #nieuwebaan).
    • Afhankelijk van het bedrijf waar je solliciteert, kies je een manier van solliciteren. Als je bij een bedrijf solliciteert dat actief is op social media, is het nuttig om social media in te zetten bij het solliciteren. Vaak staat ook in de vacature vermeld hoe je het beste kunt solliciteren. Zet je social media in, probeer hier dan creatief in te zijn. Maak bijvoorbeeld een Youtube-filmpje waarin je jezelf presenteert, solliciteer via Facebook of maak een visuele CV op Pinterest.

     

    Ontwikkelingen binnen SEMpeople
    Wegens groei heeft SEMpeople sinds kort een marketingexpert aangetrokken. Zij zal zich komende tijd gaan bezig houden met de social media activiteiten zodat SEMpeople haar online naamsbekendheid verder kan uitbreiden. Ook zijn er weer een aantal nieuwe vacatures, voor meer informatie check: http://www.SEMpeople.nl/vacatures/

    no responses
Nieuwsbrief