december 19, 2016

Snapchat in recruitment

kerstgroet-2

SNAPCHAT IN RECRUITMENT

Er verandert veel op het gebied van online recruitment. Bedrijven gebruiken steeds meer en andere (online) manieren om de juiste kandidaat te vinden voor hun bedrijf. Vooral social media wordt steeds vaker ingezet om te werven, de bedrijven kun zo goed laten zien wie zij zijn, waar ze voor staan en waar ze naar op zoek zijn. Foto’s en video’s trekken meer kandidaten aan en lijkt ook te zorgen voor vertrouwen. Hoe beter je als bedrijf visueel profileert hoe professioneler je organisatie er naar buiten toe uitziet. Snapchat is zo’n social media kanaal waar beeld en video centraal staan. Waar Snapchat vorig jaar nog 900.000 gebruikers in Nederland had, staat de teller op dit moment op bijna 2 miljoen gebruikers. Maar wat voor rol speelt snapchat in recruitment ?

Snapchat is uitstekend voor storytelling, een fenomeen dat tegenwoordig erg hot is. En terecht. Op deze manier kan je echt een beleving neerzetten. Als een bedrijf bijvoorbeeld op zoek is naar een online marketeer, dan kan de organisatie een werkdag in beeld brengen, dan kan je als kandidaat precies volgen wat zo iemand de hele dag doet en of het iets is voor jou.

Deze bedrijven verwachten ook dat jij je als kandidaat via snapchat laat zien, ze laten jou bijvoorbeeld pitchen via Snapchat. Zo weet het bedrijf gelijk hoe goed jouw digitale skills zijn en hoe creatief je bent. Omdat de video na 10 seconden ook weer verdwijnt moet je ervoor zorgen dat je gelijk hun aandacht hebt. Verderop vind je tips hoe jij je goed kunt profileren via Snapchat.

TIPS & TRICKS SNAPCHAT

Als je Snapchat wil gebruiken om jezelf te profileren als geschikte kandidaat dan is het goed om de volgende tips mee te nemen:

Zorg dat je jezelf goed voorbereid voordat je aan de slag gaat. Bedenk wat je wil laten zien en hoe je dat wil doen. Net als elders heeft een verhaal een begin, een inleiding, een middenstuk en een afsluiting. Bijvoorbeeld een mooie afsluiting met eventueel een teaser;
Bepaal ook van te voren wie je posts mogen zien en mogen reageren. Bij Stories kun je via ‘Instellingen’ linksboven in het scherm (het tandwieltje) exact aangeven wie jouw Stories mogen zien. Ook kun je instellen wie er op jouw Stories mogen reageren;
Als je toch een verkeerde posts plaats dan kun je een update verwijderen. Ook kun je foto’s gebruiken die je de afgelopen 24 uur hebt gemaakt als deze passender zijn dan een real time update. Dit doe je door het startscherm van Stories van boven naar beneden te swipen:
Snapchat draait om beweging, afwisseling en excitement, zorg dan ook dat je verschillende locaties gebruikt;
Schakel vrienden en of collega’s in, die kunnen ook weer een deel van jou laten zien;
Zorg voor humoristisch gebruik van filters, toepassing van lenses (augmented reality), en emoji’s. die geven je snaps een extra dimensie;Zorg dat je boodschap echt goed overkomt en blijf vooral dicht bij jezelf! Je valt zo door de mand als blijkt dat je heel iemand anders bent dan je via Snapchat hebt laten zien.

Wil je nu hulp bij het aanmaken van een snapchataccount of hoe het goed kunt inzetten om jezelf op de juiste manier te profileren? Neem dan contact op met SEMpeople.

 

 

Geen categorie
Share: / / /
Nieuwsbrief